Сър Джон Елиът Гардинър има необикновен творчески път. Израства в семейството на музиканти любители, фермери в Северен Дорсет. Първите си уроци по дирижиране взима едва 15-годишен и се възхищава от кантатите на Йохан Себастиан Бах. Учи в Кембридж история и не смее да мечтае за музикантска кариера. През 1963 отива в Ливан при своя чичо, професор в Бейрут и в продължение на година Гардинър пише теза по история, свързана с Изтока и Запада. В края на следването си трябва да направи своя избор. През 1964 в Лондон събира хор и оркестър със стари инструменти и дирижира в Кралския колеж „Вечерна молитва за Дева Мария” от Клаудио Монтеверди. Това събитие в неговия живот предопределя пътя му на музикант. Завършва композиция и дирижиране в Кембридж и пиано в Париж при Надя Буланже.
Той е основател и художествен ръководител на три ансамбъла: Хор „Монтеверди”, Оркестър „Английски барокови солисти” и „Революционно-романтичен оркестър”.
Обвързвайки кариерата си с възраждането на старинната музика, той участва в редица проекти като изпълнението на кантати на Йохан Себастиан Бах по повод 250-годишнината от смъртта на композитора.
Историк и изследовател, Гардинър се стреми да представи и Симфониите на Брамс през 2008 г., използвайки някои от инструментите от времето на романтизма.
Музиката винаги е огледало на обществото, в което е създадена - пише диригента. И още: Добрата интерпретация трябва да пресъздаде времето, в което е написана творбата, и все пак да е поднесена така, че да достигне до душата на слушателя.
Сър Джон Елиът Гардинър има издадени 250 компактдиска за най-големите звукозаписни компании.
В неделната вечер по програма „Христо Ботев” под негово диригентство ще чуем „Миса Солемнис” от Бетовен и произведения от Менделсон и Шуман.
неделя, 4 октомври от 19.30 часа
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
Когато тръгвате от Баку към Гобустан обикновената кола изведнъж се превръща в машина на времето. Пренасяте се в каменната ера. В историко-художествения..
Кой не си пожелава късмет? Тъкмо това е заглавието на книгата на Лорънс Шимел с илюстрации на Хуан Камило Майорга. От каква гледна точка обаче човек има..
Един снимачен миг – в "Артефир" ставаме част от работния процес на режисьора Стефан Командарев върху най-новия му филм с работно заглавие "Made in..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg